Tuesday 16 October 2018

ASAL USUL PITA PELEKAT ADALAH KHAS UNTUK KEGUNAAN TENTERA


Hari ini, sudah ada bermacam-macam jenis pita pelekat yang dijual di pasaran. Jika anda perasan, di kebanyakkan movie dari negara eropah selalunya mereka mengunakan pita pelekat jenama Duct Tape. Sebenarnya, pita pelekat berwarna kelabu inilah pencetus utama kepada ratusan jenis pita pelekat hari ini.


Asalnya, Duct Tape ini dihasilkan untuk kegunaan tentera sahaja. Pelekat ini kalis air dan tahan kotoran. Di dalam ketenteraan, pelekat ini digunakan untuk membaiki kotak peluru, senjata, peralatan dan juga kenderaan.


Saban tahun, mutu pita pelekat ini bertambah baik sehinggalah diyakini dan menjadi pilihan masyarakat umum. NASA juga mengunakan pita pelekat ini semasa penerbangan angkasa.


Begitulah sedikit  sejarah pita pelekat khas untuk kegunaan tentera yang akhirnya menjadi kegunaan masyarakat umum. Sebenarnya ada banyak lagi teknologi dan peralatan yang diciptakan khas untuk kegunaan tentera yang akhirnya diguna oleh masyarakat umum. Contohnya, GPS, internet, oven mikrowave, tayar getah sintetik dan jam tangan.

No comments:

Post a Comment