Wednesday 24 October 2018

5 MAKANAN PENYEBAB BARAH

Kenapa di zaman yang semakin maju ini, makin ramai yang menghidap penyakit barah? Apakah punca penyakit barah? Zaman dahulu dengan zaman sekarang jauh berbeza dari segi pemakanan dan persekitaran. Mengikut penyelidikan, penyakit barah ada yang berpunca daripada pemakanan. Berikut merupakan makanan-makanan yang boleh menyebabkan barah mengikut kajian pakar.


1. Makanan jeruk atau sangat masin: 


Makan ikan masin dalam jumlah yang tinggi, sayur-sayuran jeruk, dan makanan ringan lain yang telah dijadikan jeruk. Makanan berasakan jeruk ini dipercayai punca penyakit barah perut.

2. Daging yang diproses:


Daging yang dibakar, disalai atau diolah contohnya sosej, ham, dan hot dog kerana didapati mengandungi amonium nitrit yang menjadi salah satu penyebab barah.

3. Alkohol: 


Alkohol didapati boleh mengakibatkan barah mulut, usus dan payudara. 

4. Daging panggang:


Saat proses pembakaran langsung di atas arang, lemak dari daging yang dibakar akan menetes pada arang yang membara. Lemak yang terbakar tersebut menimbulkan suatu zat yang dinamakan zat karsinogen. Zat karsinogen ini dipercayai penyebab barah.

5. Minuman panas: 


Minum kopi, teh, atau sup ketika masih sangat panas kerap dikaitkan dengan risiko kanser esophagus. Sebaiknya tunggu sehingga suam sebelum diminum.

No comments:

Post a Comment