Saturday 8 September 2018

RAHSIA MASAKAN AYAM KICAP ORANG SABAH


Memang susah untuk jumpa orang Sabah yang tidak pandai memasak. Memasak ni sudah jadi salah satu ciri-ciri orang Sabah. Dulu saya pernah mencuba ayam masak kicap masakan orang Sabah. Fuyooo memang sedap. Kawan saya ni terkenal dengan sikap peramah, jadi dia pun kongsikan rahsia masakan ayam masak kicap tersebut.


Bila dia explain resepi ayam tu, saya terkejut. Bukan sebab ada rahsia, tapi disebabkan resepi tu sebiji sama macam masakan ayam masak kicap yang lain. Tidak ada perbezaan dari segi bahan-bahan dan cara memasak. Jadi apa yang buat masakan tadi jadi lebih sedap?


Kawan saya pun kata, rahsia  sebenar ada pada jenama kicap. Kononnya mesti guna kicap soya manis cap ayam. Sebab tu katanya orang Sabah selalu "seludup" kicap ni pergi ke negeri lain. Rasa kicap ni istimewa sikit. Jadi bila makan, mereka boleh rasa masakan ala-ala kampung halaman mereka. Jadi terubatlah rindu untuk balik kampung. (Patutlah kicap ni selalu jumpa dalam Lazada)


Mungkin ada betulnya, sebab bila pergi ke gaint Shah Alam, saya tak jumpa kicap cap ayam tu. Mungkin hanya ada di Sabah. Apa-apa pun, orang Sabah memang lawa-lawa pandai masak nasi macam lagu marsha dengan velvet. Salam positif, jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment