Friday 21 September 2018

DIDENDA BALING HANDPHONE SEBAB BERMAIN DALAM KELAS


Memang tidak dapat dinafikan, kemajuan teknologi bergerak dengan pantas. Kalau dulu ketika kita berumur 7 tahun kita masih bermain layang-layang, hari ini kanak-kanak umur 6 tahun sudah tahu bermain game mengunakan smartphone

Ketagihan smartphone ini sangat ketara di kalangan remaja sekolah. Hampir di mana-mana sahaja, kita pasti akan melihat orang yang tertunduk-tunduk sambil bermain smartphone. Ini adalah hakikat yang kita tidak mampu untuk cegah, kerana zaman sudah berubah.


Kerana ketagihan smartphone ini, seorang guru nekad mendenda muridnya untuk menghempas smartphone masing-masing jika diketahui bermain smartphone di dalam kelas. Akur dengan arahan guru, pelajar-pelajar yang didenda menghempas smartphone masing-masing. Si guru merasa tidak bersalah kerana baginya, pelajaran adalah sangat penting untuk anak muridnya di kemudian hari.


Setelah kejadian ini menjadi tular, pengetua sekolah terpaksa mengambil tindakan tata tertib ke atas guru tersebut kerana mendenda murid tidak mengikup SOP.  Gaji bulanan guru tersebut juga dipotong. 

Kejadian ini terjadi di sekolah menengah Yongzhou China.


No comments:

Post a Comment