Thursday 23 August 2018

LINGKARAN MISTERI DI BENDANG SAWAH INDONESIA


Lingkaran misteri ini sudah menjadi fenomena biasa di beberapa negara barat. Kejadian aneh ini diberi nama crop circle dan sering kali dikaitkan dengan mahkluk asing. Di Indonesia, crop circle pertama kali ditemukan pada tahun 2011.


Terkejut dengan penemuan itu, pihak berkuasa sempat melarang penduduk setempat daripada mendekati kawasan tersebut. Bijaknya, pemilik tanah tersebut pun mengambil peluang meminta bayaran kepada penduduk yang ingin melihat crop circle tersebut. 


Ada yang berpendapat bahawa lingkaran misteri tersebut merupakan hasil kerja manusia. Bahkan pendapat ini disahkan oleh Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional Indonesia. Tetapi ada juga yang percaya bahawa lingkaran tersebut merupakan hasil kerja mahkluk asing kerana terlihat kemas dan hanya mengambil waktu semalam untuk dihasilkan.


Pada tahun 1991, dua jejaka inggris mengaku terlibat dalam menghasilkan ratusan crop circle semata-mata untuk menipu akan kewujudan mahkluk asing. Mereka juga melakukan rakaman semula cara mereka menghasilkan crop circle tersebut.


No comments:

Post a Comment