Sunday 19 August 2018

AWAS! SKANDAL SUNTIKAN VAKSIN UNTUK BAYI



Kemajuan dan pengetahuan manusia di dalam bidang sains dan perubatan telah banyak membantu kita menghindar dari bermacam-macam jenis penyakit yang boleh menyebabkan kematian. Pelbagai-bagai jenis vaksin telah ditemui dan dihasilkan untuk menguatkan ketahanan tubuh. Di negara kita Malaysia, kementerian kesihatan menyarankan agar bayi seawal bulan pertama kelahiran sudah mulai diberikan vaksin (Dos 1) untuk Hepatitis B.


Malangnya, kerana pentingnya vaksin ini untuk manusia, ada syarikat pengeluar vaksin telah mengunakan peluang ini untuk mendapatkan keuntungan lebih. Di China, dua buah syarikat utama yang mengeluarkan vaksin imunisasi ini telah terpalit dengan skandal menghasilkan vaksin yang tidak berkesan. Syarikat ini merupakan syarikat yang diarahkan oleh kerajaan China untuk memberikan vaksin DPT (Difteri, Tetanus, Pertussis) bagi program vaksin kepada kanak-kanak seawal usia 3 tahun dan keatas.


Kerana isu ini telah menjadi tular, ibubapa di China terpaksa mendapatkan suntikan vaksin untuk anak mereka di negara lain. Dipercayai, pengurusan yang tidak telus dan budaya rasuah merupakan punca utama perkara ini terjadi. Untungnya, di Malaysia kejadian seperti ini tidak pernah terjadi.


No comments:

Post a Comment