Wednesday 30 January 2019

SEBAB ANAK MALAS BUAT KERJA RUMAH, PERLU TAHU CARA INI


Penat untuk setiap hari memaksa anak anda menyiapkan kerja rumah? Adakah sudah mencuba untuk memberi ganjaran, mendenda dan memaksa tetapi tidak membuahkan hasil yang positif? Jika itu adalah masalah yang anda sedang hadapi sekarang, tips kali ini sangat sesuai untuk anda.

Tips yang pertama ialah mengubah perkataan kerja rumah kepada belajar. Kanak-kanak biasanya tidak suka mendengar perkataan kerja. Kerja bagi mereka adalah sesuatu yang memenatkan dan membebankan.


Seterusnya ialah membuat rutin belajar. Set masa dan waktu untuk belajar. Apabila mereka melakukannya setiap hari, rutin tersebut akan menjadi kebiasaan.

Pastikan juga anda sentiasa bersedia untuk membantu mereka melakukan rutin belajar. Ingatkan mereka 5 minit sebelum mula belajar. Kemas dan sediakan tempat untuk mereka belajar. Tanam sikap mengutamakan pembelajaran di dalam hidup mereka.


Akhir sekali ialah jangan terlalu membantu. Jangan sesekali membantu anak anda menyiapkan kerja rumah mereka tanpa membiarkan mereka berusaha bersungguh-sungguh. Jangan mudah terpedaya dengan keluhan mereka dan jawapan "saya tidak tahu buat". Tanya mereka di dalam usaha membantu mereka menyelesaikan soalan tersebut. Contohnya, "Kamu rasa, apa jawapan ini? Bahagian mana yang kamu tidak faham? Boleh bagi saya contoh? Macamana cara untuk kamu tahu? Apa yang kamu dapat?" 

Cubalah tips-tips tersebut. Semoga membuahkan hasil.

No comments:

Post a Comment