Wednesday 16 January 2019

AWAS! MAKAN IKAN TALAPIA BUAT KITA JADI PELUPA


Ikan talapia merupakan antara ikan yang paling saya gemari. Kukus, goreng atau rebus, apa juga jenis masakan, ikan talapia tetap terasa sedap untuk dimakan. Tidak hairanlah ikan ini sering menjadi pilihan utama masyarakat malaysia ketika berkunjung makan di restaurant-restaurant besar.


Walaubagaimanapun, terdapat larangan daripada pakar kesihatan akan bahaya dan risiko yang boleh terjadi akibat memakan ikan talapia. Kenapa kita harus mengelak dari makan ikan talapia?

Talapia Omega-3 dan Omega-6
Penyelidik dari Universiti Perubatan Wake Forest University mengeluarkan laporan mengenai kandungan asid lemak omega-3 yang kaya di dalam ikan-ikan yang biasanya kita makan. Malangnya, tahap kandungan asid lemak omega-3 dalam ikan talapia berada jauh lebih rendah daripada kebanyakan ikan lain dalam senarai. Asid lemak omega-3 yang ada di dalam ikan mampu mengurangkan risiko Alzheimer. Manakala, ikan talapia pula mengandungi asam lemak omega-6, yang boleh memudatkan anda anda. Kuantiti omega-6 dalam talapia adalah lebih tinggi daripada hamburger atau bacon.

Talapia Boleh Menyebabkan Alzheimer
Salah satu daripada asid lemak omega-6 di dalam talapia dipanggil asid arakidonik - sebatian yang secara signifikan boleh mengakibatkan keradangan yang menjurus kepada penyakit Alzheimer. Sangat berbeza dari ikan-ikan lain yang kebiasaannya boleh membantu kita mengurangkan risiko penyakit Alzheimer, ikan talapia pula adalah sebaliknya.

Talapia Pencetus Barah
Talapia berpotensi membawa sehingga 10 kali jumlah karsinogen berbanding ikan yang lain. Ini kerana, makanan talapia yang diberikan para penternak ikan kemungkinan mengandungi kotoran, racun perosak dan kimia perindustrian. Satu badan penyelidikan kimia dan toksik telah menemui dioxin di dalam talapia. Dioxin ini dipercayai boleh merangsang perkembangan barah. Mengikut kajian, badan manusia mengambil masa 7 hingga 11 tahun untuk membuang dioxin secara semulajadi.

Apa pendapat anda?

No comments:

Post a Comment