Monday 14 January 2019

DOKTOR HAIWAN LUMPUH SEPARUH MUKA KERANA SEEKOR SENGKENIT



Pernahkah anda melihat seekor sengkenit? Ada juga orang yang memanggil serangga kecil ini sebagai kutu babi. Ini kerana, kebiasaannya sengkenit ini menjangkiti haiwan liar termasuklah anjing dan kucing.


Malang tidak berbau, Pozzan yang bekerja sebagai doktor haiwan telah dijangkiti kutu ini. Menurut beliau, sebulan yang lalu dia mengalami sakit telinga setelah bangun dari tidur. Dia dapat merasakan telinganya membengkak di bahagian dalam. 


Selaku seorang doktor, dia mengunakan ubat untuk mengurangkan bengkak dan membunuh bakteria di talam telinganya. Menganggap sakit tersebut hanya kerana jangkitan kuman, dia tidak membuat pemeriksaan lanjut dengan doktor pakar.

Walaupun sakit telinganya sudah hilang, separuh dari muka beliau sudah mulai lumpuh dan tidak mampu bergerak. Mata kanannya juga tidak boleh tertutup. Menyedari perkara tersebut, dia segera berjumpa dengan doktor-doktor pakar. Namun demikian, walaupun sudah bertemu lebih 6 orang doktor dan melakukan imbasan xray, para doktor masih gagal mencari punca sebenar.


Tidak berpuas hati, dia akhirnya menemui doktor yang ketujuh dan akhirnya berjaya menemui sebab sebenar. Rupa-rupanya, selama ini seekor sengkenit sudah lama menjadikan telingga dr Pozzan sebagai tempat tinggal. Setelah dikeluarkan, size sengkenit itu sudah pun sepanjang 1 centimeter.


Lega dengan penemuan tersebut, Dr Pozzan menyarankan agar orang ramai lebih berhati-hati dengan jangkitan sengkenit ataupun kutu dari haiwan peliharaan kerana dia sendiri sudah mengalami pengalaman yang teruk.

No comments:

Post a Comment