Friday 15 June 2018

POKOK SUCI NARIPHON BERBUAH MANUSIA


 Menurut cerita masyarakat tempatan, buah yang berbentuk wanita dewasa ini merupakan buah Nariphon dari pokok suci lagenda. 

 Kononnya, Dewa bernama Indra telah menanam 12 pokok Nariphon yang istimewa di dalam hutan Himaphan untuk melindungi isterinya Vessantara dan dua orang anak mereka daripada mahkluk jantan yang menakutkan.


 Pokok suci ini akan mengeluarkan buah seakan-akan rupa isterinya untuk mengalihkan tumpuan mahkluk jahat ketika Vessantara keluar mengumpul makanan di hutan. Mahkluk tersebut akan memetik buah tersebut dan membawanya pulang. Ketika di rumah, mahkluk tersebut akan melakukan hubungan dengan buah tersebut. Setelah itu, mahkluk tersebut akan tertidur selama 4 bulan dan kehilangan kuasa mereka. Menurut cerita lagenda tersebut, setelah kematian Indra dan isterinya, pokok suci itu terus mengeluarkan buah.


 Sejauh manakah kebenaran buah di dalam gambar ini? Berbeza dengan lagenda tersebut, gambar ini ada pada masa kini dan bukannya pada zaman silam (Zaman lampau mempunyai kebenaran yang tersendiri dan tidak akan dibahaskan). Pada penelitian saya, gambar ini sememangnya tidak terdapat sebarang pengubahsuaian ataupun Photoshop. Tapi buah ini yang sebenarnya yang telah dibentukkan.


 Untuk menyokong teori saya, buah-buah yang mempunyai bentuk yang berbeza, pelik dan ganjil daripada biasa sudah banyak dihasilkan melalui teknik acuan. Sewaktu dalam proses membesar, buah-buah ini akan dibiarkan membesar di dalam bekas acuan yang mempunyai bentuk. Ketika suda terbentuk, acuan tersebut akan dibuka.




 Percaya atau tidak, terpulang kepada anda untuk membuat andaian. Salam positif. Jumpa lagi di artikel yang lain.

No comments:

Post a Comment