Monday 23 April 2018

LAGU BERHANTU YANG MENYEBABKAN PENDENGAR MEMBUNUH DIRI


Tidak dinafikan, lagu boleh mengubah emosi dan sudut pandang para pendengar. Tetapi, mampukan lagu mendorong seseorang untuk bertindak membunuh diri?

Gloomy Sunday merupakan sebuah lagu yang diciptakan pada tahun 1932 oleh Rezso Seress di dalam bahasa Hungary. Lagu ini dikaitkan dengan ratusan kejadian kes bunuh diri. Kesan lagu ini sangat mendalam sehinggakan BBC terpaksa melarang penyiaran lagu ini sehinggalah pada tahun 2002.

(Rezso Seress)

Rezso Seress mencipta lagu ini setelah tunangnya memutuskan pertunangan mereka. Perasaan sedih yang sangat mendalam akhirnya menjadi inspirasi untuk beliau menulis lagu "berhantu" tersebut. Tidak lama setelah lagu ini disiarkan, Rezso Seress telah mengambil keputusan untuk membunuh diri ekoran tekanan perasaan yang ia alami.

(Batu nisan Rezso Seress)

Selama lagu Gloomy Sunday disiarkan, kejadian bunuh diri meningkat. Sesetengah mereka turut meninggalkan cebisan nota yang tertulis rangkap lagu Gloomy Sunday. Bahkan, ada yang bertindak menembak diri sendiri ketika lagu tersebut dimainkan di pentas.

(Nota lagu asal Gloomy sunday)

Benarkah lagu ini menjadi punca utama mereka membunuh diri? Berikut merupakan rangkap lagu Gloomy Sunday yang mungkin menjadi penyebab utama pendengar terdorong untuk membunuh diri.

Ahad yang suram,
berteman bayang-bayang (kesedihan)
aku menjalaninya
Hatiku dan aku mengambil keputusan
untuk menghentikan segalanya

Sebentar nanti
aku tahu disana akan ada lilin-lilin
dan doa-doa yang penuh kesedihan
Jangan biarkan mereka berduka,
biar mereka tahu
bahawa aku bangga untuk pergi

(Gloomy Sunday versi English)

Jika lagu boleh mengubah emosi dan sikap kita, apa kata kalau kita lebihkan mendengar lagu-lagu yang boleh memberi inspirasi positif.

No comments:

Post a Comment