Sunday 2 December 2018

DI CHINA PENGUNA IPHONE ADALAH ORANG MISKIN YANG TIDAK KELIHATAN


iPhone sememangnya terkenal dengan harga mahal yang mencecah ribuan ringgit. Di negara kita juga menganggap penguna iPhone adalah meraka yang berada. Tetapi, di China pula adalah sebaliknya. Sebuah kajian di sana mendapati penguna iPhone di China kebanyakannya adalah daripada golongan orang berpendapatan rendah dan rendah tahap pendidikan.

Menurut kajian itu juga, penguna iPhone kebanyakannya mempunyai gaji di bawah 3,000 Yuan (RM1,800) sebulan. Mereka berumur di antara 18 hingga 34 tahun dan tidak berkahwin.


Manakala, bagi penguna handphone jenama Huawei pula, mereka mempunyai tangga gaji sekitar 3,000 hingga 12,000 ringgit sebulan. Mereka kebiasaanya mempunyai perniagaan sendiri dan sudah berkahwin. Berumur di antara 24 hingga 34 tahun dan mempunyai Diploma ataupun Ijazah.

Menurut kajian tersebut, kemungkinan mereka yang berpendapatan rendah memilih untuk membeli iPhone kerana handphone tersebut terbukti lebih tahan lama dan berkualiti berbanding Huawei. Dengan membeli iPhone, mereka mampu mengunakannya untuk jangka masa yang lama berbanding jenama Huawei yang mempunyai kualiti ketahanan dibawah iPhone.


Walaupun ramai yang menolak kajian tersebut, di China kes menjual ginjal untuk membeli sebuah handphone jenama iPhone sememangnya terjadi di sana.

No comments:

Post a Comment