Thursday 28 March 2019

WABAK BLACK DEATH RAGUT 200 JUTA NYAWA BERPUNCA DARI KUTU KUCING


Pernahkah anda mendengar tentang wabak maut suatu ketika dulu yang dipanggil Black Death? Wabak ini telah menyebabkan kematian yang sangat besar iaitu antara 75 hingga 200 juta orang. Wabak ini merebak sekitar negara Eropah dan Asia yang mana, kawasan utama yang dilanda wabak ini adalah kota London. Pada masa itu, London kehilangan 20% daripada penduduknya selepas 2 tahun menyerang wabak ini pada pertengahan tahun 1600. Misterinya, punca wabak ini hanya dikesan sekitan tahun 20-an.


Wabak ini sebenarnya berasal daripada kutu (kutu yang selalu ada pada kucing) yang telah dijangkiti oleh bakteri yang dipanggil Yersinia pestis. Kutu yang dijangkiti ini akan menularkan bakteria itu kepada manusia yang ia gigit. Siapa yang boleh menganggarkan kutu boleh menyebarkan penyakit yang sangat bahaya.


Masa sekarang, wabak ini tidak menjadi risiko kematian lagi kerana kita boleh menentang bakteria yang ditularkan kutu menggunakan antibiotik. Bagaimanapun, siapa tahu kalau kutu ini akan menular baru bakteria yang mungkin lebih sukar dibendung.

No comments:

Post a Comment