Thursday 21 February 2019

3 CARA MUDAH ATASI MIGRAIN ATAU SAKIT KEPALA


Sakit kepala biasa terjadi. Tetapi untuk sesetengah orang, tahap kesakitannya adalah berbeza-beza. Adalah suatu keperluan untuk anda mengetahui cara mengatasi masalah tersebut untuk mengelakkan rasa sakit yang berpanjangan. Berikut adalah 3 cara mudah untuk melegakan sakit kepala migrain yang anda boleh lakukan.


1. KIUB AIS
Guna kiub ais yang dibungkus dan letakkan di dahi. Rasa sejuk mampu memberi kesan kebas yang menghilangkan rasa sakit kepala. Lakukan selama 15 minit dan ulangi setiap kali rasa sakit. Anda boleh juga mengunakan bahan-bahan sejuk yang lain selain kiub ais. Mandi air sejuk juga boleh memberi kesan yang sama.


2. PAD PEMANAS
Rasa panas boleh melegakan kepada ketegangan otot. Jika anda mengalami sakit kepala, letakkan pad pemanas di bahagian tengkuk ataupun atas kepala. Ataupun, anda juga boleh mencuba mandi air panas.


3. KAFIEN
Minum air berkafien contohnya kopi. Kafien boleh mengurangkan rasa sakit kepala, tetapi dalam jumlah yang sedikit. Jika berlebihan kafien pula, boleh mengakibatkan rasa sakit kepala yang lain.

No comments:

Post a Comment