Tuesday 13 November 2018

DULU HISAP GAM, SEKARANG MINUM AIR REBUS LAMPIN BAYI UNTUK RASA KHAYAL


Jika sebelum ini gam kasut terpaksa dijual secara terkawal kerana disalah gunakan oleh budak-budak penghisap gam, sekarang nampaknya kerajaan perlu mencari inisiatif baru untuk mengawal pembelian lampin bayi kerana baru-baru ini menjadi viral sekumpulan kanak-kanak meminum air rebusan lampin bayi untuk mendapat rasa khayal.


Mereka yang pernah mencuba air rebusan lampin ini mengatakan kesan air tersebut lebih mengkhayalkan berbanding menghisap gam. Ada juga yang mengatakan kesannya seperti menghisap syabu. Badan terasa ringan, terasa seperti terbang, gembira dan tenang.


Sebelunnya, penemuan itu dilakukan tanpa sengaja oleh sekumpulan remaja yang ingin mencuba-cuba. Setelah itu, perbuatan minum air rebusan lampin merebak secara meluas kerana membeli lampin lebih murah berbanding gam kasut yang boleh memberikan kesan khayal.


Mengikut kajian, air rebusan tersebut mengandungi bahan kimia yang memberi kesan kepada mata atau butiran polimer penyerap cecair yang berbahaya jika dimasukkan ke dalam badan.

1 comment:

  1. Awesome and interesting article. Great things you've always shared with us. Thanks. Just continue composing this kind of post. Sattaking

    ReplyDelete