Wednesday 24 April 2019

AYAM BETINA BERTUKAR JADI JANTAN

Transgender ataupun penukaran jantina sudah dilakukan oleh manusia. Tetapi, kali ini ayam juga nampaknya tidak ingin ketinggalan. Hal ini disaksikan sendiri oleh pasangan asal British yang turut terkejut melihat perubahan keatas ayam betina mereka.


Awalnya ayam betina itu seperti ayam normal. Tetapi sejak beberapa minggu, ayam itu mulai berkokok seperti ayam jantan. Tidak lama kemudian, ayam itu pun mempunyai balung yang hanya dimiliki ayam jantan. Sekarang ayam itu sudah mempunyai bentuk fizikal dan ciri-ciri ayam jantan.


Sebenarnya, hal ini tidak asing di dalam bidang sains. Ayam betina sememangnya boleh merubah bentuk fizikalnya kepada ayam jantan apabila ia sudah tidak boleh bertelur lagi. Ayam betina mempunyai satu ovari yang mampu menghasilkan telur. Jika ovari tersebut sudah rosak, ayam betina akan semulajadinya berubah dengan ciri-ciri ayam jantan. 


Walaubagaimanapun, ayam betina yang telah berubah itu tidak mampu menghasilkan sperma untuk disenyawakan dengan ayam betina yang lain. Ia hanya mengalami perubahan fizikal tetapi bukan pada jantinanya. 



No comments:

Post a Comment