Tuesday 16 July 2019

RAHSIA MENCAPAI KEBEBASAN KEWANGAN



Pusing kiri pusing kanan, setidaknya akan ada seorang yang kita kenal yang mempunyai masalah kewangan. Kemungkinan saja, diri kita sendiri. Kita melihat orang lain mampu dan berjaya, sedangkan kita masih cukup-cukup makan walaupun gaji mencecah ribuan ringgit sebulan.

Ada orang yang bergaji sekitar seribu lebih sahaja tetapi mencapai kebebasan kewangan. Apa RAHSIA?

Saya pernah menyertai kelas berkenaan Kebebasan Kewangan. Dan rahsia terbesar untuk mencapai tahap tersebut adalah SIDE INCOME. Kunci mencapai kebebasan kewangan adalah menabung. Tabungan ini akan menghasilkan duit. Sebagai contoh tabungan ASB. Setelah anda mempunyai modal kewangan yang banyak, anda sudah boleh mulai melabur.

Jika duit gaji kita hanya cukup-cukup makan, macamana nak menabung? Jawapannya ialah side income. Walaupun kita sedang bekerja, kita masih boleh mengambil peluang untuk mendapatkan pendapatan sampingan melalui bisnes online dan sebagainya.


Sebagai contoh, jika anda menjadi stokis Organic Peace, anda boleh mencari pembeli di masa-masa terluang. Anda boleh menjual spray Organic Peace hanya melalui pengiklanan di media sosial dan melalui kenalan. Gunakan hasil pendapatan tersebut untuk tabungan tetap. Suatu hari nanti anda pasti akan mencapai kebebasan kewangan.




No comments:

Post a Comment