Tuesday 20 March 2018

JACK MA KEKAYAAN YANG TIDAK BERKESUDAHAN


Jika anda masih belum mengenali siapakah Jack Ma, anda mungkin belum terjaga dari tidur sejak 10 tahun yang lalu.

Jack Ma merupakan usahawan yang terkemuka dunia yang berasal dari China dan memiliki nilai kekayaan sebanyak 42 billion usd. Kekayaan Jack Ma ini akan terus bertambah setiap tahun, setiap hari, bahkan setiap saat.

Beliau merupakan pengasas dan pengurus eksekutif Alibaba Group. Tahun lalu sahaja, beliau telah turut meyempurnakan pelacaran DFTZ (Zon Perdagangan Bebas Digital) yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri kita iaitu Datuk Seri Najib Razak.


Pelancaran ini akan menjadikan Malaysia sebuah hab serantau iaitu sebahagian daripada platfrom perdagangan dunia elektronik. Kini, membeli secara talian barangan daripada korea selatan, pakistan, china dan dari negara lain menjadi lebih mudah. Ini merupakan peluang untuk anda! Anda boleh membeli barangan daripada negara luar secara pukal dan kemudiannya menjual semula di negara ini untuk mendapat profit.

Sudah ramai usahawan yang berjaya hanya dengan berniaga secara online. Jika anda biasa mengunakan facebook, instagram dan media sosial lainnya, anda sudah pun mempunyai kelebihan untuk berjaya didalam perniagaan atas talian. Dengan hanya berbekalkan sedikit ilmu marketing dan usaha, anda mungkin akan menjadi usahawan terkemuka seterusnya.

Jika anda mempunyai niat untuk berniaga secara kecil-kecilan terlebih dahulu, anda boleh menjadi stokis ataupun agen kami. Kenali dunia perniagaan terlebih dahulu sebelum anda menjadi the next billionaire. 


Kisah kejayaan Jack Ma ini sangat menarik. Saya akan kongsikan pada post seterusnya. Seperti kata seorang motivator terkenal, melihat kejayaan orang lain boleh mendorong kita untuk turut mencapai kejayaan.

No comments:

Post a Comment